Hvorfor sosiale medier? | Norsk Design & Webtjenester

Hvorfor sosiale medier?

Her tenkte jeg gå igjennom litt om bruk av sosiale medier for bedrifter. Facebook har blitt verdens desidert støreste nettsamfunn med en enorm mengde aktive brukere hver dag! Det finnes mange fordeler med å være på f.eks Facebook for din bedrift.


20 grunner hvorfor og hvordan din bedrift bør bruke Sosiale Medier:

  • Branding – Lag en gjenkjennelig identitet for ditt produkt eller tjeneste. Dette er ekstremt viktig for en alle bedrifter!
  • Skape noe å snakke om – Få ut ord om dine tjenester og produkter på en måte som fremmer online samtale.
  • Online omdømmebygging – Hold et øye på hva andre mennesker sier om ditt navn, firma eller merkevare på nettet. Løs eventuelle problemer hvis det er nødvendig.
  • Vis deg frem som en ekspert – Bruk forum og lignende for å svare på spørsmål profesjonelt, ærlig, og riktig – noe som vil gi deg respekt som en ekspert innen ditt område. Folk vil da se etter deg for svar.
  • Jungeltelegrafen – Kundene trenger å stole på deg for å kjøpe noe. Folk stoler på sine venner og kjære mer enn noen andre. Så, hvis de hører om ditt produkt eller tjeneste fra noen dem stoler påer sjansen større for at de vil kjøpe. Markedsfør produktene dine ved hjelp av jungeltelegrafen.
  • Bygg relasjoner og bli mer personlig – Bruk en rekke sosiale medier. Da vil du bygge relasjoner med kunder og potensielle kunder. Tillit kommer gjennom ærlighet og oppriktighet.
  • Åpne en linje for kommunikasjon mellom bedriftseier og millioner av potensielle kunder – Har dere millioner av mennesker som potensielle kunder? Trenger jeg å si noe mer?
  • Små bedrifter kan konkurrere med de store selskapene – Før internett slog igjennom var det svært vanskelig for de små bedriftene å konkurrere med de store bedriftene som hade et helt annet markedsføringsbudsjet. Med riktig type sosiale medier kan du få en enorm mengde trafikk og vokse raskt.
  • Sosiale nettverk med potensielle kunder og kunder fra hele verden – Med nettsamfunn som Facebook, Twitter, MySpace blandt mange andre, kan du holde personlige samtaler med dine kunder. Fortell dem om nye produkter, salg av kuponger, forslag og tips – Det finnes ingen grense for hva du kan bruke sosiale medier til.
  • Mer trafikk – Du kan med hjelp av sosiale medier få en enorm stor mengde trafikk. For eksempel, hvis et av dine innlegg på Facebook blir viral og blir delt av dine følgere på Facebook.En person på Facebook har i gjennomsnitt 130 venner. Hvis da kun 15 stk klikker «Del» på ditt innlegg vil dette vises for ca 1950 stk.
  • Flere linker til din nettside – En måte for å komme seg opp i søkemotorene er å ha linker fra andre nettsider til din. Naturlige koblinger – eller koblinger som kommer naturlig fra store innlegg, en video, bilde eller lignende er en perfekt form av markedsføring men bør også bidra til en bedre integrering i søkemotorene.
  • Søkemotoroptimalisering – Som jeg nevnte ovenfor hjelper sosiale medier deg med å komme høyere opp i søkemotorene på grunn av linker. Mange sosiale nettsteder har «Følg» linker på sine profilsider. Hver gang du gjør en oppdatering med link inn til din nettside vil dette vises for personene som følger deg. Dette forteller Google og andre søkemotorer at din nettside er verdig en omtale. Linking fra eksterne sider = høyere rangering i søkemotorene!
  • Mye billigere enn tradisjonell markedsføring og reklame – Markedsføring i sosiale medier koster ikke like mye som tradisjonell reklame. Og, hvis du gjør det selv kan det til og med bli helt kostnadsfritt. Selvfølgelig vil det koste deg tid. Avhengig av hvor mye din tid er verdt kan det være verdt å ansette noen eller ta hjelp fra en annen bedrift til å hjelpe med markedsføring i sosiale medier. Men uansett er markedsføring i sosiale medier bare en brøkdel av prisen for tradisjonell markedsføring og reklame.
  • Din bedrift er mer tilgjengelig – En bedrift som er mer tilgjengelig betyr et mer troverdig selskap.
  • Direkte samtale til en bestemt nisje – Det finnes utrolig mange sosiale nettverk, sosiale nyhetssider, forum og lignende som er dedikert til bestemte nisjer. Du har mulighet å snakke direkte til disse menneskene. Hvis du snakker deres språk har du en bedre sjanse at det faktisk hører på hva du sier. Dette leder til at du får den riktige typen av følgere.
  • En ny mulighet for potensielle kunder å finne deg – Hvis du ikke kommer høyt nok opp i søkemotorene sånn at potensielle kunder skal kunne finne deg kan de fortsatt finne deg gjennom sosiale medier. Så, selv om du ikke er på forsiden av Google betyr det ikke at du ikke kan motta trafikk.
  • En måte å forklare deg selv – En av grunnene til at noen bedrifter ikke bruker sosiale medier er fordi de er redd for negative kommentarer. Det er muligt å få negative kommentarer, men med hjelp av plattformen til de forskjellige sosiale nettsidene gir det deg muligheten å gi en forklaring. Faktum er, hvis noen har noe negativt å si kan de si det. Å ignorere dem stopper ikke skaden. Men når du svarer blir du sett på som en bedriftseier som bryr seg, som ønsker å gjøre kunden fornøyd og at du er et menneske.
  • Finn ut nøyaktig hva kundene ønsker – Sosiale medier er fantastisk på så mange måter. Du trenger ikke å lure på hva dine kunder ønsker, hva du kan gjøre bedre og lignende. Spør dem!
  • Dine kunder kan spille en aktiv rolle i virksomheten – La dine kunder spille en aktiv rolle i virksomheten. La dem være aktive i avgjørelser om dine produkter og tjenester. Du kan med hjelp av dem finne ideer til nye produkter og tjenester som du aldri ville gjort ellers.
  • Vis dine produkter – «Universal Search» noe ganske nytt. Google pleide å bare vise linker på sin hovedside. De hadde videoer men du måtte gå inn på «Video-seksjonen», de hadde bilder men du måtte klikke på «Bilde-seksjonen». Nå, med et søk i Google vises alt på samme side. La oss si at du skulle søke etter f.eks «Ballerina» – da vises bilder, videoer og vanlige resultater på samme side. Dette er noe bedriftseiere bør dra nytte av!